Miene maakt online magazines

Miene Magazine en MAG zijn online publicaties van Miene Grafiek & Reclame. Hiermee willen we jou, je bedrijf of organisatie op een ludieke manier laten proeven van de gebruikservaring van een online magazine (e-zine) en geven we je inkijk in het hart van ons grafisch bureau.

We simply love to
rewind
fast
forward

Wat een uitvinding was het toch, de cassettespeler. Veel kleiner dan de bandopnemer en dus makkelijker om mee te nemen of ergens in huis te plaatsen.

De 'BRT Top 30' op zaterdagmiddag werd een must want ineens was het mogelijk om je favoriete muziek zomaar op een cassette op te nemen. Wie dat niet deed, kon zich vooropgenomen cassettes aanschaffen in de winkel want alle platen verschenen toen ook gewoon op cassette. Had je dan de luxe van een dubbel cassettedeck te hebben, dan kon je cassettes ook voor je vrienden kopiëren.

Uiteraard herinneren we ons ook de ellende van het vernestelen van de bandjes. Dat gebeurde wel al eens als je te snel had 'geforwarded' of 'gerewinded'. Dat ding raakte dan verstrikt in je speler en het vereiste de nodige portie ervaring en/of geluk om het bandje weer goed te krijgen. De cassette letterlijk kapot spelen, dat ging ook. Dan klonk alles minstens een tempootje of  'toontje lager'.

de cassette toen

Maxell

De reclamespot symboliseert het zuivere en ultieme geluid dat alleen een Maxell kan produceren. De slogan 'After 500 plays our high fidelity tape still delivers high fidelity' benadrukte de betrouwbaarheid en de kwaliteit maar het was vooral de 'blown away'-boodschap dat van deze campagne een icoon maakte.

Maxell introduceerde de eerste cassettes in 1966 en werd het
A-merk van de cassettebandjes. De XLII-S en MX werd door
de audiofiel beschouwd als
het ultieme recreatieve geluidsmedium.

Merkentrouw als ik toen al was, zwoer ik bij Maxell. Net als MTV werd Maxell een waar symbool van de popcultuur en dat kwam vooral door hun bekende 'Blown Away Guy' campagne. Kinderen uit de jaren '80 zien het nu beslist voor zich. Een man in een Corbusier bank zit recht tegenover een luidspreker. Zijn haar en zijn stropdas worden samen met de lampenkap en zijn martiniglas weggeblazen door een megageluid (Wagner) dat uit de box komt. 

De soundsnobs kiezen voor vinyl. De soundfreaks kiezen resoluut voor de surface noise van de cassette.

Het was Gentenaar Dimitri Cauveren die, geïnspireerd door de 'Vinyl Store Days', in 2014 de revival van de cassette mee in gang trok met de 'Cassette Store Days'. In zijn winkel 'Wool E-shop' organiseerde hij events om de cassette opnieuw te promoten.Volgens hem werd de revival toen vooral gestuwd door de underground bandjes. Omdat ze nog geen label hebben om muziek uit te brengen, kunnen ze via cassettes hun muziek in kleine oplages verspreiden. Het feit dat je dan ook fysiek iets aan de man bracht en je letterlijk je visitekaartje afgeeft, is een grote meerwaarde ten opzichte van de hyperlink naar de mp3 file.

Nu, voor veel mensen is het vooral een jeugdsentiment, een hebbeding. Jonge verzamelaars of liefhebbers kopen het dan weer als souvenir of omdat het linkt aan de jeugdperiode van hun ouders. 

En als je geen cassettedeck meer in huis hebt? Naar Mediamarkt! Cassettes vind je makkelijk online. Bij Bol, de Fnac of op beslist.be. Conrad geeft er zelfs een gratis potlood bij :-) want met een potlood draai je het vernestelde bandje weer in de cassette. Een marketinghandigheidje.

de cassette nu

Met gratis potlood!

Where maximum performance lives.

Uit onderzoek is gebleken dat nostalgie de mens een warm gevoel heeft en blij maakt. We zijn daarom geneigd om sneller geld uit te geven als we ons nostalgisch voelen.

Nog niet zo lang geleden zagen we Nokia, ooit publiekslieveling nr. 1 als het om gsm's ging, de vernieuwde versie van hun legendarische Nokia 8110 en Nokia 1 herlanceren. Het zijn geen uitzonderingen. Waarom blijven oude gadgets én hun heruitgaven het toch altijd maar zo goed doen? Wat doet merken toch teruggrijpen naar die oude bekenden?

het nostalgie-effect

Trendwatcher en beheerder van Pocket Marketing/nXt Herman Konings:

"Het is een wet in psychologie maar ook in economie, dat alles wat schaars dreigt te worden, aan waarde wint. Omdat we omringd zijn door bits en bytes, grijpen we massaal terug naar analoge zaken."

©Linkedin Herman Konings