Miene maakt online magazines

Miene Magazine en MAG zijn online publicaties van Miene Grafiek & Reclame. Hiermee willen we jou, je bedrijf of organisatie op een ludieke manier laten proeven van de gebruikservaring van een online magazine (e-zine) en geven we je inkijk in het hart van ons grafisch bureau.

Met deze zin werd Music Television op
1 augustus 1981 gelanceerd. De uitzending startte met het originele MTV themalied terwijl er beelden werden getoond van de eerste maanlanding. Op de befaamde vlag was het MTV logo te zien dat steeds van kleur en vormgeving veranderde.

Offline: This content can only be displayed when online.

Scroll verder

MTV heeft sinds die tijd een belangrijke invloed gehad op onze westerse cultuur. In muziek maar ook in mode en film. Anno 2019 is de populariteit van het oorspronkelijke concept afgenomen. In het digitale tijdperk kijken we namelijk vaker naar clipjes op YouTube. Desondanks is de voetafdruk die ze hebben achtergelaten in de muziekwereld en op onze cultuur in het algemeen onbetwistbaar. En het is niet te miskennnen dat hun logo mee aan het fundament van hun succes stond.

In het MTV logo is een graffitistijl te herkennen en die gelijkenis is geen toeval. De waarden van MTV en graffiti staan voor dezelfde ideeën over vrijheid en rebellie en beide zijn gerichtop hetzelfde, jonge publiek.

MTV was de standaard. Het was een televisiekanaal dat ons nieuwe artiesten introduceerde en grenzen overstak. Het logo zal voor altijd worden aanzien als een van de belangrijkste en populairste symbolen in de popcultuur.

<  

The First Broadcast
MTV wou de bekende woorden van Neil Armstrong “One small step for mankind” er nog aan toevoegen maar die gaf geen toelating.

De eerste videoclip op MTV was 'Video Killed the Radio Star' van The Buggles. Een andere clip die de zender populair maakte, was 'Money for Nothing' van Dire Straits met de tweede stem van Sting die “I want my MTV” zingt.

De videoclip voor 'Money for Nothing' was één van de eerste 3D-computeranimatie, gemaakt door Ian Pearson en Gavin Blair.

MTV werd ontworpen als een platform voor muziekvideo's. Deze video's werden 24 uur per dag, 7 dagen per week gespeeld en werden gekozen en aangekondigd door video jockeys, of VJ's zoals MTV ze noemde. Ik herinner me vooral de Nederlander Adam Curry, Paul King (gekend van de hit ‘Love & Pride’), Ray Cokes en onze eigenste Marcel Vanthilt (foto).

De eerste ontwerpen, gemaakt door Manhatten Design in 1980, tonen een hand die een tomaat vasthoudt. De tomaat stelt een muzieknoot voor en het logo krijgt de baseline ‘MTV- The Music Channel’. Dit concept hield niet lang stand en in 1981 veranderde MTV hun logo in een ontwerp dat meer leek op het ontwerp dat we nu kennen.

Het nieuwe logo toonde een grote "M" met de veel kleinere lettercombinatie "TV" in de rechter benedenhoek. De baseline veranderde in "Music Television". Muziek was de core business van MTV, het is dan ook geen verrassing dat de ontwerpers ervoor kozen om de "M" in het logo veel prominenter te maken dan de "TV". En het werd een succes. Dit logo ging mee tot in 2010. Omdat MTV vanaf dan minder de focus legde op muziekclipjes, koos men ervoor om de baseline "Music Television" te verwijderen. De verhoudingen van het beeldmerk werden later nog iets gewijzigd maar verder bleef het logo intact en herkenbaar.

Rebellie en vrijheid. MTV brak met de voornaamste huisstijlregel. Het logo veranderde namelijk constant van kleur en stijl. De basis werd behouden maar de invulling varieerde in kleur en patroon: van streep naar dot, van metaal naar hout, van organisch naar abstract en weer terug.

Het logo werd ook vaak geplaatst op een passende achtergrond en ging zo een eigen leven leiden. Deze (bewuste) stijlkeuze heeft als een waardevol marketinginstrument gediend. Hierdoor hielden ze het merk springlevend en konden ze net zo divers blijven als de muziek die ze presenteerden.

MTV's mogelijkheid om productlijnen te lanceren die bijna volledig gebaseerd zijn op de populariteit van hun logo, is zeker niet ongebruikelijk. Het creëren van productlijnen rond een populair logo is een lucratief bedrijfsmodel voor talloze merken.

Het logo was, is en blijft populair. We zien het nog steeds gedrukt op allerhande producten: kleding, tassen, stickers, buttons, …

DEEL DEZE PAGINA