Miene maakt online magazines

Miene Magazine en MAG zijn online publicaties van Miene Grafiek & Reclame. Hiermee willen we jou, je bedrijf of organisatie op een ludieke manier laten proeven van de gebruikservaring van een online magazine (e-zine) en geven we je inkijk in het hart van ons grafisch bureau.

In Gent bezochten we 'Lang Leve De Muziek',
een interactieve tentoonstelling over
60 jaar muziek uit de
Lage Landen.

Deze expo moet je vooral zelf beleven maar het inspireerde mij tot de bescheiden poging om muziek en grafiek even naast elkaar te leggen.

‘Graag Gedaan’ werd een trip langs enkele van mijn lievelingsstukken door de jaren heen.

covers
blad
muziek

Meesterlijke covers

Bladmuziek had in grote oplages vaak een artistieke cover. In de tweede helft van de 19e eeuw werd de handel in bladmuziek een lucratieve zaak toen het bezit van een piano een statussymbool werd en mensen populaire muziek thuis begonnen te spelen. Populaire deuntjes uit opera's, musicals en films werden afgedrukt en verkocht.

Uitgeverijen hadden al snel door dat een mooie illustratie op de cover de verkoop zou stimuleren.

Vanaf dan werden doorheen Europa duizenden uitgaven van bladmuziek uitgebracht. En omdat bekende illustratoren, grafisch ontwerpers en zelfs kunstenaars zoals Magritte de covers ontwierpen (foto), ontstond een verzamelaarsmarkt. Zeg eens dat het onterecht is!

Bladmuziek (of Sheet Music) is muziek uitgeschreven op papier om zo een stuk te lezen en te leren. Zelfs in de jazz, waar toch veel geïmproviseerd wordt, worden de arrangementen en melodieën via bladmuziek vastgelegd. Samen met de akkoorden en de tekst vormen ze een leadsheet of een chart. Ondertussen is de rol van papieren bladmuziek sterk teruggedrongen. We zien steeds vaker de iPad op de lessenaar van de piano. De link met grafiek? Awel...

Door zijn vele illustraties was Peter De Greef sterk bepalend voor het gezicht van de jazz in België.

Peter De Greef was naast het ontwerpen van bladmuziek ook bijzonder actief in het ontwerpen van affiches, platenhoezen, theaterdecors, reclames, etalages én karikaturen voor kranten en tijdschriften.

Zo evolueerde zijn werk van de art-decostijl naar die van de toen ontluikende stijl van de stripverhalen. Hij ontwierp bijzonder divers en kon als geen ander het thema en de tijdsgeest vertolken.

Arturo Bonfanti

Carlo InnoCenzi

Fabian Loris

Henri de Montrond

Willy Herzig

"Zaterdagavond op de Draaimolen"

Vooral het werk van de Zweed Nils Gustaf Granath (1896 - 1937) geniet mijn voorkeur.
N.G. Granath was naast ontwerper ook componist en songwriter. 
Mooi voorbeeld is deze "En lördakväll i karusell", een wals door Jules Sylvain met tekst 
van Nils Gustaf Granath opgenomen in Stockholm op 19 april 1930. Geniet even mee!

Tekst & Illustratie: N.G. Granath
Muziek: Jules Sylvain

Meester van bij ons

Peter De Greef

De muziekbladen werden een rage en bij ons maakte vooral Peter De Greef furore in de jaren '20 en '30. Voor tientallen bladmuziekuitgeverijen ontwierp hij covers. 

> Klik op de pijltjes voor meer illustraties

Over de grenzen

Ook elders in Europa werden massa's uitgaven van bladmuziek met een catchy illustratie verhandeld. Persoonlijk ben ik fan van de werken van Arturo Bonfanti en Carlo InnoCenzi uit Italië, Henri de Montrond en Fabien Loris uit Frankrijk en Willy Herzig uit Duitsland.

> Klik op de pijltjes voor meer illustraties

vintage
platen
hoezen

Een nieuw medium was geboren

FROM SEATTLE WITH LOVE

© library of congress

In totaal ontwierp Steinweiss
2.500 platenhoezen voor verschillende labels.

Het zou de komende decennia door de enorme populariteit van
de popmuziek hoge toppen scheren. Naast grafisch ontwerpers en fotografen waagden ook gereputeerde kunstenaars als
Andy Warhol, Peter Blake en 
Robert Rauschenberg zich aan het ontwerp van pophoezen.

Dots

Aerobics

Klassiek

Pop Art

Technisch

Lijnen

Cirkels

En nu? Een overzicht van de bekendste of opmerkelijkste platenhoezen aller tijden?

Hm, toch maar niet. Ik hou het hier wijselijk bij de ‘Jive Time Records’-collectie, of tenminste een deel ervan. Maar niet getreurd. Prijs je zelfs gelukkig want deze collectie bevat een 
ontelbaar aantal grafische hoogstandjes. 'With love' toon ik deze iconische reeks. 
Voor mij is dit grafisch ontwerp op z'n best.

De eerste platenhoes die Steinweiss ontwierp was 'Smash Song hits' van Rodgers en Hart. Het werd een succes. De komende jaren zou hij honderden ontwerpen maken en gezelschap krijgen van andere ontwerpers zoals Jim Flora en Bob Jones.

Alex Steinweiss, een jonge, Amerikaanse graficus oppert het idee om platen van een gepersonaliseerde en orginele verpakking te voorzien.

1939, Columbia Records

Het live-circuit

Het ontwerpen en in gelimiteerde oplage drukken van hoogwaardige affiches komt op gang in de late jaren '60. De posters stonden ver af van de toen gangbare reclame-uitingen maar worden nu beschouwd als iconen van de popcultuur van de Sixties.

Als de muziek is in de man, gaat de man naar concerten.

Art Chantry

Frank Kozik

European Poster Explosion

In het GRID (Grafisch Museum Groningen) gingen we kijken naar de 'European Poster Explosion'. Een expo dat meer dan 75 gigposters van ruim 50 Europese makers toonde. Een selectie.

de GIGPOSTERS
kondigen optredens & festivals aan.

muziek
posters

In de jaren '80 gaven kunstenaars als Art Chantry en Frank Kozik de gigposter een nieuw elan. Hun referentiekader bestond uit punk, DIY, Pop Art en eigentijds grafisch werk.

Zij gaven de aanzet tot een ongekende vloed aan posterkunst die vandaag de dag nog heel zichtbaar is. Vooral omdat het concert als ervaring aan betekenis heeft gewonnen en de vraag naar een tastbaar souvenir stijgt, want die laat zich in deze digitale tijden niet downloaden.

Deel deze pagina