Miene maakt online magazines

Miene Magazine en MAG zijn online publicaties van Miene Grafiek & Reclame. Hiermee willen we jou, je bedrijf of organisatie op een ludieke manier laten proeven van de gebruikservaring van een online magazine (e-zine) en geven we je inkijk in het hart van ons grafisch bureau.

In Pub Rétro zitten we aan de toog te mijmeren 
over publiciteit uit vervlogen tijden. 

Weet je nog? Wat was hip of absoluut not done? Wie waren de sterren 
en wie had het geprobeerd? Wat was de magische succesformule en welke trukken 
kwamen daarvoor uit de toverkast? Muziek? Humor? Herhaling? Naar welke reclame 
kon je nooit meer dan één keer kijken en welke slogans zijn dan weer onvergetelijk?

Onder het mom van ‘alles komt terug’ een bijzonder leuke 
én wie weet commercieel interessante ‘tooggang
’.

RETRO ELEKTRO (2)
de ultieme bel

Bubblicious is een kauwgommerk gelanceerd in 1977 door 'the American Chicle' afdeling van Warner-Lambert, een farmaceutisch bedrijf van oorsprong. De verkoop van Bubblicious kwam aanvankelijk heel traag op gang en dreigde een mislukking te worden. 'The Ultimate Bubble'-campagne bracht daar verandering in. 

Flavor that blows you away

Miene: Vooral Miele, Philips en Zanussi vallen op tussen de retro advertenties uit de jaren 80. In de jaren 90 zien we SEB, Calor en Rowenta verschijnen. En wie heerst er momenteel in de elektrowereld? We vragen het aan Mieke van Verdegem.

Retro elektro (1)
Offline: This content can only be displayed when online.

Mieke: Miele is nog steeds een grote speler op de markt. Heel wat mensen willen nog Duitse degelijkheid en zijn ook bereid er iets meer voor te betalen. In huishoud zet Philips zijn voet naast groep Seb, de groep waaronder Tefal, Calor, Moulinex, Rowenta en Seb vallen.

We vonden een artikel uit Libelle van exact 35 jaar geleden! Daarin werden ‘trendy’ producten voorgesteld van o.a. Philips, Calor en Moulinex. Vooral Moulinex herinner ik mij als grote naam. „Moulinex, daar heb je meer aan!” zei de reclame. Als je die producten ziet, dan kan je op het eerste zicht stellen dat er heel veel veranderd is. Nu ja, qua vormgeving, kleuren en materialen, … maar uiteindelijk… zijn de basisfunctionaliteiten niet het allerbelangrijkste bij groot en klein elektro? Of zijn de accenten doorheen de jaren toch verlegd? 

Mieke: In de jaren '90 sprak men vooral over tijd besparen. Het moest toen makkelijk en snel gaan. Hoewel dit vandaag de dag ook nog kan gelden, merken we toch een grote verandering omtrent de normen qua energieverbruik. In de jaren ’80 waren de fabrikanten er ook al mee bezig, hoor, maar toen stak het voor de klanten allemaal nog niet zo nauw. Zij waren toen nog niet zo geïnteresseerd in het verbruik van hun koelkast of diepvriezer. Nu moet alles zuiniger en verlangt de klant een A+, of zelfs een A++ label van zijn toestel. Deze trend zal zich in 2019 ongetwijfeld verder zetten. Zelfs stofzuigers zullen tegen dan aan een A-klasse moeten voldoen.

Miene: Mieke, ik zie hier 2400 Frank voor een Rowenta waterkoker van  1,7l? En 75OO frank voor een Rowenta stofzuiger van 800W. Da’s toch wel een stuk duurder dan nu?

Mieke: In een periode waarin zowat alles duurder wordt, zijn de prijzen van elektro gedaald. Alles is goedkoper. Maar we merken wel dat de materialen van vroeger toch een stuk robuuster waren. Een koffiezet? Dat ging 20 jaar mee. Een strijkijzer wel 25 jaar en een stofzuiger soms zelfs 30 jaar. Maar ja, dat was niet goed voor de economie hé (lacht). Het product ging minder lang mee en de wegwerpmaatschappij liet zich gelden. Mensen willen bij defect zo snel mogelijk hun toestel opnieuw gebruiken en vooral voorkomen dat het probleem zich opnieuw voordoet, dus ze kopen een nieuw. Ik moet wel zeggen, voor sommige producten is het effectief goedkoper of interessanter om een nieuw toestel te kopen in plaats van voor herstelling te kiezen. 

RETRO ELEKTRO (3)

Miene: Gelukkig wordt daar in de media ook aandacht aan besteed en wordt de consument gestimuleerd om alsnog voor een herstelling te kiezen gezien de hoeveelheid toestellen per gezin. Want ja, als we voor elk defect toestel in huis meteen een nieuw kopen...

Verdegem is een familiezaak en gaat al enkele generaties mee. Kijk maar naar dit prachtig promotiefoldertje uit 1965! 

lampje aan...
antwoord goed!

Electro komt in alle formaten. Klein, groot.. en jumbo! We hebben het natuurlijk over het vraag-en-antwoordspel van Hollandse fabrikant Jumbo, wie is er niet mee opgegroeid. Voor de gelegenheid halen we dé vintage klassieker uit onze schatkist. De versie ‘216 vragen’ uit 1966.

Ons oog valt op de vraag ‘Wie was de dame met de lantaarn?’ Aha, daar weten wij alles over. Gegarandeerd komt zij in een volgend Miene Magazine eens aan bod want de dame in kwestie brengt ons bij de Federale Beroepsvereniging voor Verpleegkundigen. FNBV is klant bij Miene en zij hebben plannen in 2019!

Muziek: Electric Boogaloo (remix) - Ollie & Jerry (1984)