Miene maakt online magazines

Miene Magazine en MAG zijn online publicaties van Miene Grafiek & Reclame. Hiermee willen we jou, je bedrijf of organisatie op een ludieke manier laten proeven van de gebruikservaring van een online magazine (e-zine) en geven we je inkijk in het hart van ons grafisch bureau.

SLIM DOEN MET 
MIEKE, DANNY 
EN ISABELLE 
VAN ELEKTROZAAK 
VERDEGEM 

scroll verder

Offline: This content can only be displayed when online.

SLIM BEKEKEN

In vorig Miene Magazine bekeek kunstenares Zoe Beloff the internet of things vanuit artistiek oogpunt. Via menselijke emoticons en data clouds.  In deze klantenkoppen bekijkt Miene de slimme technologie vanuit commercieel standpunt. En daarvoor steken we ons licht op bij één van onze slimme klanten, elektrozaak Verdegem.

Verdegem is ruim 50 jaar gespecialiseerd in audio-video en huishoudapparaten. In 2014 al ontwikkelde Danny Verdegem de smart remote app MyURemote. Als geen ander hebben zij kijk op de evolutie van de smart technology in hun sector en wat die teweeg brengt bij hun klanten. Als speciaalzaak moeten ze die vooruitgang ook op de voet volgen om er commercieel op in te spelen. Ongetwijfeld hebben ze een idee over hoe de smart trend zich de komende jaren verder gaat manifesteren. We zijn het gaan vragen.

DE KIJK VAN VERDEGEM

OP DE SMART TREND

DANNY OVER SMART

"DE OUDERE MENSEN WAREN AL
SNEL GEÏNTERESSEERD OM
FOTO'S VAN HUN KLEINKINDEREN
TE BEKIJKEN OP HUN TV."

Offline: This content can only be displayed when online.

scroll verder

In welke productcategorie heeft smart technology zich voor het eerst echt geuit in het aanbod van de winkel?

"In Hifi, zo’n 20 jaar geleden ongeveer. Kenwood lanceerde toen een versterker die je kon koppelen aan een PC netwerk waarop mediaserver software zoals  TwonkyMedia draaide. Met de komst van Windows Media Player en DLNA (Digital Living Network Alliance) werd een afspraak gemaakt hoe consumer electronica en computers digitale content zouden uitwisselen. Toen waren het vooral Philips en Sony die het voortouw namen maar al snel nam Samsung, in samenwerking met Google, deze rol over. Niettemin is smart technology pas de laatste 5 jaar gemeengoed geworden.”

"VEEL MENSEN WILLEN TOCH NOG REALTIME NAAR TV KIJKEN. OF LIVE NAAR DE RADIO LUISTEREN."

Welke merken zijn volgens jou
de 'slimme' voortrekkers?

“In feite zijn het vooral de TV merken die het smart gebeuren mainstream gemaakt hebben. Natuurlijk heeft de opkomst van de tablet en de smartphone voor een versnelling gezorgd. Mensen zagen plots het nut in van een smart-toestel. De oudere mensen bijvoorbeeld... zij waren al snel geinteresseerd om de foto's van hun kleinkinderen op hun TV te bekijken.”

Hoe staan jullie klanten tegenover de nieuwe, smart technology? Zijn de mensen klaar voor slimme oplossingen?

“Wat wij ervaren is dat de mensen niet echt geïnteresseerd zijn in slimme technologie. De interesse beperkt zich meestal tot een paar toepassingen waarvan het gebruik heel eenvoudig moet zijn. Ik denk dan vooral aan Youtube of via airplay (of een android app) content van de telefoon naar de TV sturen. Wanneer wij een TV leveren en er is een netwerk en computer aanwezig, dan stellen we de computer zo in dat hij content kan sturen naar de TV of geluidsinstallatie. Mensen zijn tevreden als we tonen hoe ze op een eenvoudige manier foto's en video’s kunnen bekijken of muziek afspelen.”

Tegenstanders zien smart technology en internet of things als een bedreiging. Omdat alles via internet gebeurt. Ze hebben het dan over inbreuk op privacy, stelen van gegevens, hacken, ... Hoe zie jij dat voor jullie sector?

“Weet je, smart technology en internet of things zijn nu eenmaal een verlengstuk van onze sector. Je moet het internet (streaming) integreren in de Audio/Video configuratie van de klant om een meerwaarde te bieden. Van een bedreiging zou ik niet spreken want niet enkel streaming is belangrijk. Veel mensen willen nog realtime naar TV kijken of live naar de radio luisteren. Het is aan ons om voor iedere vraag een oplossing aan te reiken.”

In 2014 ontwikkelde je MyURemote, een slimme universele afstandsbediening waarmee je audio-video en domotica kan bedienen vanop afstand via smartphone en tablet. Hoe zie je die applicatie evolueren de komende jaren?

“MyURemote is nog altijd de max! (lacht) Serieus, het is dé ideale tool om een moderne beeld- en geluidsinstallatie eenvoudig te bedienen. Er zijn zoveel verschillende toepassingen, zoveel verschillende toestellen en technologieën ... het is geen overbodige luxe om één uniforme bediening te hebben. Daarbij komt nog dat je met MyURemote handelingen kan automatiseren. Zeg maar het opstarten van een activiteit herleiden tot het drukken op één knop, ongeacht de complexiteit van je systeem. En gezien mensen altijd op zoek gaan naar ‘snel en eenvoudig’,  lijkt deze automatisatie iets om ook de komende jaren mee verder te doen. Het is dé sterkte van MyURemote.”

Tenslotte Danny, waar liggen volgens jou nog de grootste ’smart opportuniteiten?

“Smart slaat op de integratie van Artificiële Intelligentie en op het delen van informatie en data. Er zijn werkelijk tal van toepassingen, ik zie ze in de nabije toekomst alleen maar toenemen. Voor de ganse sektor. Home entertainment, Home control en huishoud. Maar laat ze maar doen. Verdegem zorgt wel voor een eenvoudige bediening. Met MyURemote (lacht). Natuurlijk met de juiste uitleg in de winkel en de correcte installatie, zeg maar integratie, bij de klant thuis!”

DANNY OVER MIENE

"NO NONSENSE. GEWOON GOED. THE BEST, IN FEITE :-) OF HOE JE DOOR TOEVAL MENSEN LEERT KENNEN WAARMEE JE HEEL GOED KUNT SAMENWERKEN. TOP!"

"VIA 1 KNOP EEN GANSE ACTIVITEIT
OPSTARTEN EN DIE HANDELING OOK
ZELF KUNNEN AUTOMATISEREN,
DAT IS DE STERKTE VAN MYUREMOTE."

MIEKE & ISABELLE OVER SMART

scroll verder

Offline: This content can only be displayed when online.

Dit artikel delen