

Een leeuwenkop. Op zich niet zo bijzonder voor een logo. Ook niet als het omhuld is door een slogan en een gouden filmrol. Uitzonderlijk wordt het wel als dat logo decennia lang brullend en in levende lijve ontelbare films en tekenfilms introduceert. Of brengt het nieuwe MGM-logo daar nu toch verandering in?
Foto: Everett Collection
Muziek: Martin Landström

3 min






Digitale Leo
Vliegende Jackie
Stille Slater
Een brullende leeuw is dé mascotte voor productiehuis Metro-Goldwyn-Mayer.
De eerste was Slater, toen nog zonder grom.
Stille Slater
De MGM-marketing sprak wel over 'Leo, the MGM-lion' maar over de jaren heen hebben zeven verschillende leeuwen Leo gespeeld. Enkel de zevende leeuw kreeg effectief die naam. Hij is verreweg MGM’s langst gebruikte leeuw en verscheen sinds 1957 in de meeste MGM-films. Leo was ook de jongste toen MGM hem verfilmde in het logo (vandaar ook zijn veel kleinere manen).
1927 - Jackie was de eerste leeuw die je kon horen brullen. Hij speelde ook mee in enkele Tarzanfilms. Deze leeuw overleefde een treinongeluk, een schipbreuk, een aardbeving, een explosie in een filmstudio en een vliegtuigcrash.


Als publiciteit voor de filmproducties, werd de MGM-leeuw in de Verenigde staten rondgevlogen. Een vliegtuig werd volledig aangepast met tanks voor water en extra brandstof, en een kooi om Jackie
veilig in te huisvesten.
Crash in Arizona
Het vliegtuig verongelukte tijdens een vijf uur durende vlucht van San Diego naar New York in de woestijn van Arizona. De piloot en de leeuw overleefden de crash.
Vliegende Jackie



De leeuw die het langst dienst heeft, is dus Leo. Zijn acte de présence en zijn kenmerkend gebrul werden opgenomen in 1956.
Verder is het MGM-logo omhuld met een gouden filmrol waarop het bedrijfsmotto “Ars Gratia Artis” oftewel “Kunst om de kunst” te lezen staat. Het ontwerp is van art director Lionel S. Reiss in opdracht van publicist Howard Dietz.
Maart 2021
MGM kondigt naar eigen zeggen een nieuwe evolutie aan. Voor het eerst in meer dan zes decennia werd de leeuw opnieuw vorm gegeven. Een enigszins controversiële zet want Leo werd dit keer computer gegenereerd (CGI) en die transformatie veroorzaakte bij de fans toch enige verontwaardiging.
Hoewel MGM trouw blijft aan het origineel en in tegenstelling tot heel wat andere bedrijven niet onnodig gaat vereenvoudigen, vinden velen het jammer dat MGM zijn levend model niet heeft aangehouden. Eens je ziet dat Leo niet echt is, is volgens sommigen de authenticiteit verdwenen. Hmm.. ik heb toch de indruk dat digitale Leo het nog wel even zal vol houden maar oordeel vooral zelf.
Digitale Leo
In 1965 werd het logo gerestyled. Deze versie werd echter maar voor drie films gebruikt. De levende versie kreeg algauw weer de voorkeur. Terecht als je 't mij vraagt ...
De cartoonstudio, ook bekend als MGM Cartoons, was de interne afdeling van de filmstudio van MGM. De studio was in Hollywoord actief van 1937 tot 1958 tijdens 'the Golden Age' van de Amerikaanse animatie . MGM Cartoons was verantwoordelijk voor het produceren van korte animatiefilms ter begeleiding van de speelfilms. De tekenfilmstudio creëerde een aantal populaire cartoonfiguren, waaronder Tom en Jerry, Droopy en Barney Bear .
Piloot Martin Jenson liet, voordat hij hulp ging zoeken, de leeuw opgesloten in de kooi met een rantsoen van melk, water en broodjes. Na 4 dagen vond Jenson hulp. Toen hij belde naar MGM was hun eerste vraag: "Hoe is het met de leeuw?"
Deel dit artikel
de vitrine
cartoon modern

Een leeuwenkop. Op zich niet zo bijzonder voor een logo. Ook niet als het omhuld is door een slogan en een gouden filmrol. Uitzonderlijk wordt het wel als dat logo decennia lang brullend en in levende lijve ontelbare films en tekenfilms introduceert. Of brengt het nieuwe MGM-logo daar nu toch verandering in?

Foto: Everett Collection
In de tijd van toen
nog leefden.
de logo's

3 min










Een brullende leeuw is dé mascotte voor productiehuis Metro-Goldwyn-Mayer.
De eerste was Slater, toen nog zonder grom.
Stille Slater
De cartoonstudio, ook bekend als MGM Cartoons, was de interne afdeling van de filmstudio van MGM. De studio was in Hollywoord actief van 1937 tot 1958 tijdens 'the Golden Age' van de Amerikaanse animatie . MGM Cartoons was verantwoordelijk voor het produceren van korte animatiefilms ter begeleiding van de speelfilms. De tekenfilmstudio creëerde een aantal populaire cartoonfiguren, waaronder Tom en Jerry, Droopy en Barney Bear .

Als publiciteit voor de filmproducties, werd de MGM-leeuw in de Verenigde staten rondgevlogen. Een vliegtuig werd volledig aangepast met tanks voor water en extra brandstof, en een kooi om Jackie
veilig in te huisvesten.
Crash in Arizona
Het vliegtuig verongelukte tijdens een vijf uur durende vlucht van San Diego naar New York in de woestijn van Arizona. De piloot en de leeuw overleefden de crash.
Vliegende Jackie
De MGM-marketing sprak wel over 'Leo, the MGM-lion' maar over de jaren heen hebben zeven verschillende leeuwen Leo gespeeld. Enkel de zevende leeuw kreeg effectief die naam. Hij is verreweg MGM’s langst gebruikte leeuw en verscheen sinds 1957 in de meeste MGM-films. Leo was ook de jongste toen MGM hem verfilmde in het logo (vandaar ook zijn veel kleinere manen).
1927 - Jackie was de eerste leeuw die je kon horen brullen. Hij speelde ook mee in enkele Tarzanfilms. Deze leeuw overleefde een treinongeluk, een schipbreuk, een aardbeving, een explosie in een filmstudio en een vliegtuigcrash.


Piloot Martin Jenson liet, voordat hij hulp ging zoeken, de leeuw opgesloten in de kooi met een rantsoen van melk, water en broodjes. Na 4 dagen vond Jenson hulp. Toen hij belde naar MGM was hun eerste vraag: "Hoe is het met de leeuw?"
De leeuw die het langst dienst heeft, is dus Leo. Zijn acte de présence en zijn kenmerkend gebrul werden opgenomen in 1956.
Verder is het MGM-logo omhuld met een gouden filmrol waarop het bedrijfsmotto “Ars Gratia Artis” oftewel “Kunst om de kunst” te lezen staat. Het ontwerp is van art director Lionel S. Reiss in opdracht van publicist Howard Dietz.
Maart 2021
MGM kondigt naar eigen zeggen een nieuwe evolutie aan. Voor het eerst in meer dan zes decennia werd de leeuw opnieuw vorm gegeven. Een enigszins controversiële zet want Leo werd dit keer computer gegenereerd (CGI) en die transformatie veroorzaakte bij de fans toch enige verontwaardiging.
Hoewel MGM trouw blijft aan het origineel en in tegenstelling tot heel wat andere bedrijven niet onnodig gaat vereenvoudigen, vinden velen het jammer dat MGM zijn levend model niet heeft aangehouden. Eens je ziet dat Leo niet echt is, is volgens sommigen de authenticiteit verdwenen. Hmm.. ik heb toch de indruk dat digitale Leo het nog wel even zal vol houden maar oordeel vooral zelf.
Digitale Leo

In 1965 werd het logo gerestyled. Deze versie werd echter maar voor drie films gebruikt. De levende versie kreeg algauw weer de voorkeur.
cartoon modern
de vitrine