Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.
cartoonmodern_papier03.jpg
vlak_inleiding.svg

De derde stroming
in cartoon en animatie

Je kent ze beslist! The Jetsons,
Mr. Magoo, Huckleberry Hound, Gerald McBoing-Boing ... het waren de typische cartoons uit de jaren vijftig en zestig. Oprichter van Cartoon Brew en auteur van o.a. The Art of Pixar Amid Amidi noemt ze zeer toepasselijk ‘Cartoon Modern’. De animatiestijl die zich afzette tegen elke vorm van cartoon maken op dat moment. Vooral de tradities van Disney werden door cartoonmakers ferm overboord gegooid.

ontwerp / illustraties / animaties: miene
muziek:  martin LAndström

cartoonmodern_logo.svg
Offline: This content can only be displayed when online.
hover_cartoonlocal.svg
hover_mienemodern.svg
hover_disney.svg
readme.gif

6 min

cartoonmodern_papier03.jpg
cartoonmodern_papier03.jpg (copy)
cartoonmodern_papier03.jpg (copy1)
cartoonmodern_papier03.jpg (copy2)
vlak_oranje_dadadisney.svg
driehoekje_rechts.svg
bootdisney.png
titel_dadadisney.svg

The Fabulous Fifties - Disney domineerde! Tot een groep jonge animatiemakers het roer omgooide en een moderne, visuele animatiestijl creëerde. Na Warner Bros en MGM mag deze stijl gerust de Derde Stroming genoemd worden. Zowat 70 jaar later oogt 'midcentury modern' hedendaagser dan ooit.

Cartoonisten en animators waren het beu. Die ronde, organische, ‘mensachtige’ en op klassieke schilderkunst geïnspireerde stijl van Disney. Zelfs productiehuizen zoals Warner Bros en MGM, waarvan we vooral Bugs Bunny, Road Runner (WB) en Tom&Jerry (MGM) kennen, werden flink in de wind gezet.

Geïnspireerd door kunstbewegingen als het kubisme, surrealisme en expressionisme gingen cartoonisten ‘anders kijken’ en anders tekenen. In plaats van de werkelijkheid na te bootsen experimenteerden cartoon modern-makers met grafische, 
bijna abstracte vormen en gelimiteerde, 
expressieve kleurenpaletten.

saul_steinberg_1978.png

Door een beperkt maar expressiever gebruik van kleur, waarbij het gebruikte materiaal herkenbaar mocht zijn (spons bv.), werd ‘Cartoon Modern’ een stijl die er uit sprong. Vorm boven inhoud. Een stelling waarin Disney zich weinig kon schikken.

Niet toevallig ben ik een ‘Bauhauser’, zo blijkt. Amidi ziet de link met het Modernisme. Hij noemt ondermeer Picasso en Miró als grote inspirators en verwijst vooral naar de tekeningen van Saul Steinberg als referentie en rolmodel.

Steinberg was cartoonist voor de ‘The New Yorker’ en tekende in een grafische stijl die het platte vlak en de lijnvoering benadrukt en achtergronden suggereert door het inzetten van minimale details. Zo tekende hij bijvoorbeeld een schilderij om een muur te suggereren, iets wat we nu vaak zien terugkomen in onze ‘moderne’ flat-design animatiefilmpjes.

1962 The Jetsons, geproduceerd door Hanna-Barbera, is een animatiereeks. De serie gaat over een Amerikaans gezin dat in de toekomst leeft (2062, almost there). Ze wonen in Orbit city, een stad vol met Googie constructies op kilometerhoge palen. Met vliegende schotels vliegen ze van gebouw naar gebouw. En ja, ze staan nog altijd in de file. :)

driehoekje_links.svg

De familie Jetson was het tegenovergestelde van The Flinstones en had de tijd van de knusse huiselijkheid, nieuwe technologische snufjes (vergeet vooral Rosie de robot niet) en dromen over de toekomst als insteek. Deze familie heeft mij zonder twijfel (later samen met Scooby-Doo) op de loopband richting mid-century modern gezet. Thanks George!

“De enorme invloed en populariteit van ‘Cartoon Modern’ is volgens mij te wijden aan het tijdloze gedachtegoed geen realisme na te streven maar esthetiek.”

Amid Amidi (Cartoon Brew)

Saul Steinberg door Evelyn Hofner - 1978

intro - meet the jetsons

amidi_carr.png
hover_cartoonlocal.svg
hover_mienemodern.svg

"Promise you won't tell?"

Judy Jetson:

Rosie:

"I swear on my mother's rechargeable batteries!"

Strak en abstract

The Jetsons
 ring the bell

cartoonmodern_papier03.jpg
cartoonmodern_papier03.jpg (copy)
cartoonmodern_papier03.jpg (copy1)
cartoonmodern_papier03.jpg (copy2)
vlak_oranje_dadadisney.svg
titel_cartoonlocal.svg

Meetjesland - Eeklonaar Luc Verstraete (1928-2008) was tussen 1948 en 2000 actief als schilder, tekenaar en graficus. Hoewel hij bij het grote publiek niet zo bekend was, wordt hij gezien als boegbeeld van een nieuwe generatie Vlaamse grafici na de Tweede Wereldoorlog. In de jaren ‘60 maakte hij vooral naam als cartoonist. Onder zijn nom de plume Luciver.

Pompelmoeskermis en nachtvertooningen. Bevrijdingsfeesten en bollingen. Het zijn maar enkele van de 700 oude kermisaffiches die Comeet Meetjesland, in samenwerking met de archiefdienst van Welzijnsband Meetjesland, verzamelde en digitaliseerde. De mooiste exemplaren worden momenteel tentoongesteld, de expo reist door het Meetjesland. Ik ging ze bekijken in ArtA’A Aalter.

Luc Verstraete maakte in de jaren zestig een aantal affiches voor Eeklo kermis. Ze tonen heel duidelijk de invloed van cartoon modern en wellicht ook van Saul Steinberg van wie hij fan was. In de jaren vijftig tekende hij bijna elk jaar de affiche voor de IJzerbedevaart.

eeklokermis2.png
eeklokermis1.png

luc verstraetE - foto ecc kruisem

hover_disney.svg
hover_mienemodern.svg

Komt dat zien!

lucverstraete.png
eeklokermis4.png
eeklokermis5.png
driehoekje_cl_rechts.svg
driehoekje4_cl_links.svg
eeklokermis3.png

Graag nog iets meer weten over Luc Verstraete? Lees dit verhaal op doorbraak.be

Zin om nog wat meer Meetjeslandse kermisaffiches te doorsnuisteren?
Ga naar het archief van de erfgoedbankmeetjesland.

vlak1.svg
vlak2.svg
alert_detail_claireb.svg
vlak3.svg
vlak4b.svg
vlak5b.svg
inbeeld.svg
animatiefilm.svg

Gent - Wit-Gele Kruis Oost-Vlaanderen startte enige tijd terug een interne campagne rond GDPR en gegevensbescherming. Initieel zou een explanimation op een ludieke manier de medewerkers vertrouwd maken met de zeven basisregels. Zo ging dat van start...

CLAIRE VAN DE GDPR 

In een eerste fase ging ik samen met Eva (van team Communicatie) op zoek naar de juiste setting en hoofdrolspelers. Humor en wat ostentatief gegesticuleer zouden een belangrijke rol in het concept spelen. Comic perfect!
In beeld enkele voorontwerpen 
uit een vroege studieronde.

Cartoon Modern leent zich door de vlakke stijl uitstekend voor 2D-animatieprojecten.

golf_links.svg
verpleegkundige.svg
deideale.svg
vector.svg
chauffeur.svg
muzieknoot2.svg
golf_rechts.svg
uh.svg
eneenstrip.svg
claire_uh.svg
entoenzeieva.svg
chauffeurenverpleegkundige.svg
alert.svg

Kiezen voor animatie is niet altijd zo vanzelfsprekend. Het kan goed zijn dat in volle voorbereiding te veel belemmeringen of beperkingen de kop op steken. Durf dan de vraag te stellen of animatie wel de juiste format is voor je project.
Druk op tijd op de stop-knop. Animatie is fun en biedt communicatie heel wat voordelen. Alleen is er weinig aan als je de troeven niet kunt uitspelen.

SAMEN ONDERWEG

Mid-century modern op de bestelwagens van Wit-Gele Kruis Oost-Vlaanderen? 't Zal wel zijn. De cartoon toont op de achtergrond wat er in de bestelwagen zit en legt de link tussen bevoorrading van de teams, de verpleegkundigen en hun patiënten. Een positief en dynamisch verhaal dat de visie van de organisatie ondersteunt.

Vectoriële illustraties zijn perfect om te gebruiken op groot formaat. Naar hartelust schalen zonder kwaliteitsverlies. Ideaal voor retromannetjes en
-vrouwtjes op een wagenpark bijvoorbeeld.

Nicki is geen fictie. Het figuurtje althans toch niet. Nicki is mijn goedlachse, onomwonden en leergierige schat van een BFF. De 'fille rouge' in mijn leven :)) Uit het leven gegrepen met een gezonde zin voor fantasie en overdrijving.

'Bedrock Demons' en andere muizenissen.

Binnenkort op Instagram @nickicomics

instagram_oker.svg (copy)

@zeeka.pitein

CLAIRE COMPLEX

Zo geschiedde. Een paar weken en studierondes later bleek de GDPR-materie te uitgebreid om compact in een animatie van slechts enkele minuten samen te vatten ... 

* team Communicatie Wit-Gele Kruis Oost-Vlaanderen

schetsen uit modelblad

Even bekomen %) ... Van online naar offline. Van flat naar organisch. Van Illustrator naar Photoshop. Van Animate naar Indesign. Hopsa! Maar waarom ook niet. Met een stripverhaal zou elke basisregel meer ruimte krijgen. Met een stripverhaal zou de ontvanger meer tijd hebben om alles op eigen tempo te lezen en de theorie te vatten. Let's do this! 
De rest is geschiedenis.

Meer info over 2D-animatiefilm?
Stuur een mailtje naar sofie@miene.be

instagram_oker.svg
stippelpijl_onder.svg
Offline: This content can only be displayed when online.
titel_mienemodern.svg
Offline: This content can only be displayed when online.
Offline: This content can only be displayed when online.
storyboardingmet.svg
eenhoofdpersonage.svg
stippelpijl_rechts.svg
indemaak.svg
webcomic.svg
nicki-logo.png
tekstballon.png
nicki3.png
nicki3.png (copy)
nicki3.png (copy1)
demonsbedrock.png
freestyle.svg
zeeka.svg
hover_disney.svg hover_cartoonlocal.svg
instagram_beige.svg
cartoonmodern_papier03.jpg
Offline: This content can only be displayed when online.
vlak_inleiding.svg
cartoonmodern_logo.svg

Je kent ze beslist! The Jetsons,
Mr. Magoo, Huckleberry Hound, Gerald McBoing-Boing ... het waren de typische cartoons uit de jaren vijftig en zestig. Oprichter van Cartoon Brew en auteur van o.a. The Art of Pixar Amid Amidi noemt ze zeer toepasselijk ‘Cartoon Modern’. De animatiestijl die zich afzette tegen elke vorm van cartoon maken op dat moment. Vooral de tradities van Disney werden door cartoonmakers ferm overboord gegooid.

ontwerp / illustraties / animaties: miene

De derde stroming
in cartoon en animatie

cartoonmodern_papier03.jpg (copy2)
vlak_oranje_dadadisney.svg
bootdisney.png

The Fabulous Fifties - Disney domineerde! Tot een groep jonge animatiemakers het roer omgooide en een moderne, visuele animatiestijl creëerde. Na Warner Bros en MGM mag deze stijl gerust de Derde Stroming genoemd worden. Zowat 70 jaar later oogt 'midcentury modern' hedendaagser dan ooit.

titel_dadadisney.svg

Cartoonisten en animators waren het beu. Die ronde, organische, ‘mensachtige’ en op klassieke schilderkunst geïnspireerde stijl van Disney. Zelfs productiehuizen zoals Warner Bros en MGM, waarvan we vooral Bugs Bunny, Road Runner (WB) en Tom&Jerry (MGM) kennen, werden flink in de wind gezet.

driehoekje_rechts.svg

Meer in desktopversie!
met o.a. Amid Amidi, Saul Steinberg & The Jetsons

cartoonmodern_papier03.jpg (copy1)
vlak_oranje_dadadisney.svg
titel_cartoonlocal.svg
lucverstraete.png

Meetjesland - Eeklonaar Luc Verstraete (1928-2008) was tussen 1948 en 2000 actief als schilder, tekenaar en graficus. Hoewel hij bij het grote publiek niet zo bekend was, wordt hij gezien als boegbeeld van een nieuwe generatie Vlaamse grafici na de Tweede Wereldoorlog. 

driehoekje_cl_rechts.svg
driehoekje4_cl_links.svg

luc verstraetE foto ecc kruisem

Meer over Luc,
de affiches die hij
in de jaren '60 ontwierp
voor Eeklo Kermis en de Meetjeslandse tentoonstelling 'Komt dat zien! in de desktopversie.

papier02.jpg
papier02.jpg (copy)
vlak2.svg (copy)
vlak1.svg
vlak1.svg (copy)
vlak1.svg (copy1)

Gent - Wit-Gele Kruis Oost-Vlaanderen startte enige tijd terug een interne campagne rond GDPR en gegevensbescherming. Initieel zou een explanimation op een ludieke manier de medewerkers vertrouwd maken met de zeven basisregels. 

Offline: This content can only be displayed when online.
titel_mienemodern.svg
animatiefilm.svg

Je leest het verhaal van 'Claire van de GDPR' in de desktopversie.

Cartoon Modern leent zich door de vlakke stijl uitstekend voor 2D-animatieprojecten.

inbeeld.svg

Vectoriële illustraties zijn perfect om te gebruiken op groot formaat. Naar hartelust schalen zonder kwaliteitsverlies. 

Bekijk de retromannetjes en -vrouwtjes op de bestelwagens van Wit-Gele Kruis Oost-Vlaanderen in de desktopversie.

deideale.svg
vector.svg
chauffeurenverpleegkundige.svg
nicki-logo.png
webcomic.svg

Binnenkort op Instagram @nickicomics

instagram_oker.svg (copy)
nicki3.png (copy)

@zeeka.pitein

zeeka.svg
freestyle.svg
demonsbedrock.png
indemaak.svg

Miene maakt online magazines

Miene (Maga) Zine en MAG zijn e-zines van Miene. Terwijl Miene (Maga) Zine een ludieke brug maakt tussen grafiek en reclame, is MAG is eerder expressief werk waarbij gevoel en beleving centraal staan.
Volledig scherm