6 min

ontwerp / illustraties / animaties: miene
muziek: martin LAndström
Je kent ze beslist! The Jetsons,
Mr. Magoo, Huckleberry Hound, Gerald McBoing-Boing ... het waren de typische cartoons uit de jaren vijftig en zestig. Oprichter van Cartoon Brew en auteur van o.a. The Art of Pixar Amid Amidi noemt ze zeer toepasselijk ‘Cartoon Modern’. De animatiestijl die zich afzette tegen elke vorm van cartoon maken op dat moment. Vooral de tradities van Disney werden door cartoonmakers ferm overboord gegooid.
De derde stroming
in cartoon en animatie

The Jetsons
ring the bell
Strak en abstract
"I swear on my mother's rechargeable batteries!"
Rosie:
Judy Jetson:
"Promise you won't tell?"

intro - meet the jetsons
Saul Steinberg door Evelyn Hofner - 1978
Amid Amidi (Cartoon Brew)
“De enorme invloed en populariteit van ‘Cartoon Modern’ is volgens mij te wijden aan het tijdloze gedachtegoed geen realisme na te streven maar esthetiek.”
De familie Jetson was het tegenovergestelde van The Flinstones en had de tijd van de knusse huiselijkheid, nieuwe technologische snufjes (vergeet vooral Rosie de robot niet) en dromen over de toekomst als insteek. Deze familie heeft mij zonder twijfel (later samen met Scooby-Doo) op de loopband richting mid-century modern gezet. Thanks George!
1962 - The Jetsons, geproduceerd door Hanna-Barbera, is een animatiereeks. De serie gaat over een Amerikaans gezin dat in de toekomst leeft (2062, almost there). Ze wonen in Orbit city, een stad vol met Googie constructies op kilometerhoge palen. Met vliegende schotels vliegen ze van gebouw naar gebouw. En ja, ze staan nog altijd in de file. :)
Niet toevallig ben ik een ‘Bauhauser’, zo blijkt. Amidi ziet de link met het Modernisme. Hij noemt ondermeer Picasso en Miró als grote inspirators en verwijst vooral naar de tekeningen van Saul Steinberg als referentie en rolmodel.
Steinberg was cartoonist voor de ‘The New Yorker’ en tekende in een grafische stijl die het platte vlak en de lijnvoering benadrukt en achtergronden suggereert door het inzetten van minimale details. Zo tekende hij bijvoorbeeld een schilderij om een muur te suggereren, iets wat we nu vaak zien terugkomen in onze ‘moderne’ flat-design animatiefilmpjes.
Door een beperkt maar expressiever gebruik van kleur, waarbij het gebruikte materiaal herkenbaar mocht zijn (spons bv.), werd ‘Cartoon Modern’ een stijl die er uit sprong. Vorm boven inhoud. Een stelling waarin Disney zich weinig kon schikken.

Geïnspireerd door kunstbewegingen als het kubisme, surrealisme en expressionisme gingen cartoonisten ‘anders kijken’ en anders tekenen. In plaats van de werkelijkheid na te bootsen experimenteerden cartoon modern-makers met grafische,
bijna abstracte vormen en gelimiteerde,
expressieve kleurenpaletten.
Cartoonisten en animators waren het beu. Die ronde, organische, ‘mensachtige’ en op klassieke schilderkunst geïnspireerde stijl van Disney. Zelfs productiehuizen zoals Warner Bros en MGM, waarvan we vooral Bugs Bunny, Road Runner (WB) en Tom&Jerry (MGM) kennen, werden flink in de wind gezet.
The Fabulous Fifties - Disney domineerde! Tot een groep jonge animatiemakers het roer omgooide en een moderne, visuele animatiestijl creëerde. Na Warner Bros en MGM mag deze stijl gerust de Derde Stroming genoemd worden. Zowat 70 jaar later oogt 'midcentury modern' hedendaagser dan ooit.





Zin om nog wat meer Meetjeslandse kermisaffiches te doorsnuisteren?
Ga naar het archief van de erfgoedbankmeetjesland.
Graag nog iets meer weten over Luc Verstraete? Lees dit verhaal op doorbraak.be




Komt dat zien!
luc verstraetE - foto ecc kruisem


Luc Verstraete maakte in de jaren zestig een aantal affiches voor Eeklo kermis. Ze tonen heel duidelijk de invloed van cartoon modern en wellicht ook van Saul Steinberg van wie hij fan was. In de jaren vijftig tekende hij bijna elk jaar de affiche voor de IJzerbedevaart.
Pompelmoeskermis en nachtvertooningen. Bevrijdingsfeesten en bollingen. Het zijn maar enkele van de 700 oude kermisaffiches die Comeet Meetjesland, in samenwerking met de archiefdienst van Welzijnsband Meetjesland, verzamelde en digitaliseerde. De mooiste exemplaren worden momenteel tentoongesteld, de expo reist door het Meetjesland. Ik ging ze bekijken in ArtA’A Aalter.
Meetjesland - Eeklonaar Luc Verstraete (1928-2008) was tussen 1948 en 2000 actief als schilder, tekenaar en graficus. Hoewel hij bij het grote publiek niet zo bekend was, wordt hij gezien als boegbeeld van een nieuwe generatie Vlaamse grafici na de Tweede Wereldoorlog. In de jaren ‘60 maakte hij vooral naam als cartoonist. Onder zijn nom de plume Luciver.




START
toen de logo's nog leefden






Meer info over 2D-animatiefilm?
Stuur een mailtje naar sofie@miene.be
Ontmoet de enige echte Claire en Pierre
op Instagram @miene.grafiek.reclame
Even bekomen %) ... Van online naar offline. Van flat naar organisch. Van Illustrator naar Photoshop. Van Animate naar Indesign. Hopsa! Maar waarom ook niet. Met een stripverhaal zou elke basisregel meer ruimte krijgen. Met een stripverhaal zou de ontvanger meer tijd hebben om alles op eigen tempo te lezen en de theorie te vatten. Let's do this!
De rest is geschiedenis.
schetsen uit modelblad
* team Communicatie Wit-Gele Kruis Oost-Vlaanderen
CLAIRE COMPLEX
Zo geschiedde. Een paar weken en studierondes later bleek de GDPR-materie te uitgebreid om compact in een animatie van slechts enkele minuten samen te vatten ...
@zeeka.pitein
Binnenkort op Instagram @nickicomics
'Bedrock Demons' en andere muizenissen.
Nicki is geen fictie. Het figuurtje althans toch niet. Nicki is mijn goedlachse, onomwonden en leergierige schat van een BFF. De 'fille rouge' in mijn leven :)) Uit het leven gegrepen met een gezonde zin voor fantasie en overdrijving.
Vectoriële illustraties zijn perfect om te gebruiken op groot formaat. Naar hartelust schalen zonder kwaliteitsverlies. Ideaal voor retromannetjes en
-vrouwtjes op een wagenpark bijvoorbeeld.
SAMEN ONDERWEG
Mid-century modern op de bestelwagens van Wit-Gele Kruis Oost-Vlaanderen? 't Zal wel zijn. De cartoon toont op de achtergrond wat er in de bestelwagen zit en legt de link tussen bevoorrading van de teams, de verpleegkundigen en hun patiënten. Een positief en dynamisch verhaal dat de visie van de organisatie ondersteunt.
Kiezen voor animatie is niet altijd zo vanzelfsprekend. Het kan goed zijn dat in volle voorbereiding te veel belemmeringen of beperkingen de kop op steken. Durf dan de vraag te stellen of animatie wel de juiste format is voor je project.
Druk op tijd op de stop-knop. Animatie is fun en biedt communicatie heel wat voordelen. Alleen is er weinig aan als je de troeven niet kunt uitspelen.
Cartoon Modern leent zich door de vlakke stijl uitstekend voor 2D-animatieprojecten.
CLAIRE VAN DE GDPR
In een eerste fase ging ik samen met Eva (van team Communicatie) op zoek naar de juiste setting en hoofdrolspelers. Humor en wat ostentatief gegesticuleer zouden een belangrijke rol in het concept spelen. Comic perfect!
In beeld enkele voorontwerpen
uit een vroege studieronde.
Gent - Wit-Gele Kruis Oost-Vlaanderen startte enige tijd terug een interne campagne rond GDPR en gegevensbescherming. Initieel zou een explanimation op een ludieke manier de medewerkers vertrouwd maken met de zeven basisregels. Zo ging dat van start...
De derde stroming
in cartoon en animatie
ontwerp / illustraties / animaties: miene
Je kent ze beslist! The Jetsons,
Mr. Magoo, Huckleberry Hound, Gerald McBoing-Boing ... het waren de typische cartoons uit de jaren vijftig en zestig. Oprichter van Cartoon Brew en auteur van o.a. The Art of Pixar Amid Amidi noemt ze zeer toepasselijk ‘Cartoon Modern’. De animatiestijl die zich afzette tegen elke vorm van cartoon maken op dat moment. Vooral de tradities van Disney werden door cartoonmakers ferm overboord gegooid.

Meer in desktopversie!
met o.a. Amid Amidi, Saul Steinberg & The Jetsons
Cartoonisten en animators waren het beu. Die ronde, organische, ‘mensachtige’ en op klassieke schilderkunst geïnspireerde stijl van Disney. Zelfs productiehuizen zoals Warner Bros en MGM, waarvan we vooral Bugs Bunny, Road Runner (WB) en Tom&Jerry (MGM) kennen, werden flink in de wind gezet.
The Fabulous Fifties - Disney domineerde! Tot een groep jonge animatiemakers het roer omgooide en een moderne, visuele animatiestijl creëerde. Na Warner Bros en MGM mag deze stijl gerust de Derde Stroming genoemd worden. Zowat 70 jaar later oogt 'midcentury modern' hedendaagser dan ooit.


Meer over Luc,
de affiches die hij
in de jaren '60 ontwierp
voor Eeklo Kermis en de Meetjeslandse tentoonstelling 'Komt dat zien! in de desktopversie.
luc verstraetE foto ecc kruisem
Meetjesland - Eeklonaar Luc Verstraete (1928-2008) was tussen 1948 en 2000 actief als schilder, tekenaar en graficus. Hoewel hij bij het grote publiek niet zo bekend was, wordt hij gezien als boegbeeld van een nieuwe generatie Vlaamse grafici na de Tweede Wereldoorlog.


toen de logo's nog leefden
START

@zeeka.pitein

Binnenkort op Instagram @nickicomics

Bekijk de retromannetjes en -vrouwtjes op de bestelwagens van Wit-Gele Kruis Oost-Vlaanderen in de desktopversie.
Vectoriële illustraties zijn perfect om te gebruiken op groot formaat. Naar hartelust schalen zonder kwaliteitsverlies.
Cartoon Modern leent zich door de vlakke stijl uitstekend voor 2D-animatieprojecten.
Je leest het verhaal van 'Claire van de GDPR' in de desktopversie.
Gent - Wit-Gele Kruis Oost-Vlaanderen startte enige tijd terug een interne campagne rond GDPR en gegevensbescherming. Initieel zou een explanimation op een ludieke manier de medewerkers vertrouwd maken met de zeven basisregels.

