Meer over de rubriek

youare is gemaakt uit curiositeit. Uit fascinatie voor de AR-technologie en vanuit mijn passie voor grafische vormgeving en motion design. Met youare wil ik me creatief uitleven en mensen inspireren. Hen entertainen. Hen activeren.
youare kan gebruikt worden om traditioneel drukwerk zoals affiches, kaartjes, magazines, enz... tot leven te brengen.
Meer info: sofie@miene.be
Download youare via de App Store of Google Play
Augmented Reality opent de deur naar nieuwe mogelijkheden in design en communicatie.
In het najaar van 2019 lanceerden we een in opdracht van Henry Schein Dental en Ivoclar Vivadent een bewustmakingscampagne rond mondzorg in België en Nederland. Dat deden we o.a. met behulp van WebAR- posters en een AR selfiefilter op Facebook en Instagram.
welcome#youare
youare is de gratis Augmented Reality app van Miene

Zet een tattoo
op je fles.
Duurzaam labelen
AB InBev werkt aan een technologie die het gebruik van papieren etiketten op bierflessen overbodig maakt.


Extra content
of een grotere
artistieke beleving
Betere
product-
visualisatie
Stimuleren van merkbekendheid en -loyaliteit
(*) Bron: Frankwatching.com

Mini wordt maxi.
Wat als we minimalisme en maximalisme samen gooien? Dan komen we uit bij Augmented Reality. Kleine, duurzame interactieve verpakkingen die via onze smartphone een oneindigheid aan informatie, advies of entertainment kunnen bevatten. Tel daarbij dat het aantal smartphone-abonnementen tegen 2021 bijna zal verdubbeld zijn van 3,4 miljard tot 6,3 miljard (*) en we komen tot kansen.
De redenering achter het maximalisme valt te snappen. Maar is het wel nodig om zo luidkeels om aandacht te schreeuwen? Bovenstaande beelden tonen aan dat merken nog perfect te herkennen zijn als we één en ander weglaten. De beperkte verpakking maakt het ook interessanter voor het milieu zou je denken.
Beelden: Culy.nl
We hebben meer keuze dan ons lief is. En als iedereen roept, horen we niets. Minimalisme zorgt voor Balance in the Force, rust in de zondvloed aan artikelen. Een sobere verpakking kan sieren en evengoed onderscheidend werken. Bovendien beantwoordt die aanpak toch iets meer aan de duurzame vereisten die de planeet van ons verwacht. I believe.

goliat
vs
david
De meest opvallende trend is wat mij betreft het maximalisme en de daarbijhorende zwaar gedetailleerde verpakking. Experts voorspellen een terugval van de economie waardoor de consument op zoek zal gaan naar een gevoel van weelde, luxe en extravagantie in zijn producten. Een rijkelijk gevulde verpakking weerspiegelt de high-end kwaliteit van het product. In onze hoofden dan toch.
Nochtans...
Minimalisme is in verpakking niet weg te denken. Ik kan me niet voorstellen dat we in 2020 geen eenvoudige, bijna naakte emballages in de (web)winkels zullen tegenkomen. Laat ons bidden.
Zet deze trend zich door in 2020? Zware patronen, diepe, volle kleurenpaletten en vooral veel detail.

tekst en coverbeeld: miene
TRENDWATCH2020
Wat mogen we verwachten?
Volgens 99designs en Creative Bloq wordt 2020 het jaar waarin de verpakking er zal uitspringen. In sommige gevallen zelfs letterlijk. Ontwerpers zullen hoe langer hoe meer op zoek moeten gaan naar nieuwe, verrassende vormen en designs. Retailers willen zich onderscheiden met een unieke en innovatieve verpakking.
Vooral ook omdat we met z’n allen steeds vaker online aankopen zal functionaliteit plaats ruimen voor esthetiek. De verpakking moet ons in het product doen geloven.

