Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.

Het rood-gele Shell logo is een icoon. Net zoals de beroemde collega’s van Coca-Cola, Mercedes of Philips wordt het door iedereen onmiddellijk herkend. De schelp is voor Shell van immens belang. Hun identiteit wordt al 58 jaar gekoesterd en bewaakt.
Het beeldmerk is zo sterk dat het woordmerk er niet (meer) in voorkomt.
Een fenomeen dat we ook terug zien bij giganten zoals Apple en Nike.

Schelp-
schandalen

Brother
Loewy Loewy

Van mossel
naar Sint-Jakob

Uit de schelp

Nu nog net voor de deur maar binnen 
enkele weken helemaal legaal: de zomer! 
Zon, zee, strand, .. en schelpjes. 

Bronnen: Wikipedia - Leoprinting - Greenpeace - Lego

Uit de schelp

De oorsprong van de schelp gaat terug naar de l9de eeuw, bij het Londense handelshuis Samuel & Co. Deze firma, opgericht in 1830, handelde in Japanse sierschelpen. Het was de tijd van groeiende internationale contacten en van snel uitbreidende handel tussen Groot-Brittannië en het Verre Oosten.

Tegen het eind van de 19de eeuw breidde Samuel & Co. zijn zaken uit naar de oliehandel: die markt was nog jong en groeide spectaculair. De jongste Samuel zocht toen een passende naam voor het bedrijf dat voornamelijk schelpen en lampolie vervoerde. Samuel senior kwam met de oplossing: Shell Transport and Trading Company Ltd.

Van mossel
naar Sint-Jakob

Het lag voor de hand om als beeldmerk een schelp te kiezen. In 1900 was dat nog een mosselschelp. Vier jaar later maakte die plaats voor de eerste versie van het beeldmerk van Shell zoals we dat nu kennen, een zogenaamde jakobsschelp met geschulpte rand.

In 1907 bundelden de N.V. Koninklijke Nederlandse Petroleum Maatschappij en de Shell Transport and Trading Company Ltd. hun activiteiten. De schelp bleef het beeldmerk van dit nieuwe bedrijf genaamd de Koninklijke/Shell Groep.

De oorsprong van de kleuren rood en geel ligt in 1915, toen Shell Company of California voor het eerst tankstations ging bouwen. Er moest fel geconcurreerd worden met andere maatschappijen dus opvallen was noodzaak. En omdat Californië sterke Spaanse banden had, werd gekozen voor rood en geel: de kleuren van de Spaanse vlag.

Brother Loewy Loewy

Industrieel ontwerper Raymond Loewy, ook bekend van de logo’s van BP, LU, Spar, Hoover, Lucky Strike, en vele andere… kreeg in de jaren 1960 de opdracht om de Shell-schelp te moderniseren: het logo bleek op afstand en bij slechte verlichting van tankstations slecht zichtbaar.

De belangrijkste wijziging was dat Loewy het woord ‘Shell’ afsplitste van het beeldmerk. Het logo was namelijk al zo bekend dat iedereen de schelp al associeerde met Shell. Zo ontstond de nieuwe, gestroomlijnde schelp die nog steeds overal zichtbaar is. Ondertussen is het woordmerk in het logo helemaal verdwenen.

Sinds 1907 hadden ‘De Koninklijke Nederlandse Petroleum Maatschappij’ en ‘Shell Transport ‘ samen de Koninklijke/Shell-groep gevormd. In 2004 kwam een einde aan deze structuur. Ze werd niet flexibel genoeg gevonden voor het moderne zakendoen, waarbij transparantie en aanspreekbaarheid vereisten zijn. Daarna werd er in 2005 aangekondigd dat de organisatiestructuur werd vereenvoudigd. Koninklijke Olie en Shell Transport and Trading gingen op in Royal Dutch Shell plc.

Video Greenpeace vs Lego 'Everything is NOT awesome' 

Schelpschandalen

Shell mag dan wel een fantastisch logo hebben, miljarden winst maken en vaak verkozen worden tot beste werkgever, de controverse rond hun beleidvoering is en blijft groot.
Niettegenstaande Shell van oorsprong Nederlands is, gaat dit in eigen land vaak gepaard met heel wat protestacties tegen het merk en hun ‘vrienden’. Zo lijstte Greenpeace Nederland begin dit jaar een lijst op met de voor hen meest in het oog springende misstappen. Was er in september 2017 nog een protestactie in het Van Gogh Museum waar activistische kunstenaars met de slogan ‘Shell spoils landscapes’ het museum aanspoorden de sponsorrelatie met Shell stop te zetten. 

In beeld

Protestposters eind jaren ’80. Shell ging niet in op de vraag tot olieboycot in Zuid-Afrika vanwege apartheid. Het negeerde de boycot van de Verenigde Naties en ging door met hun investeringen. Voor vele hulporganisaties en antiapartheidsbewegingen werd dit beschouwd als steun aan het regime.  

Miene maakt logo's - www.miene.be

Miene maakt online magazines

Miene (Maga) Zine en MAG zijn e-zines van Miene. Terwijl Miene (Maga) Zine een ludieke brug maakt tussen grafiek en reclame, is MAG is eerder expressief werk waarbij gevoel en beleving centraal staan.
Volledig scherm