Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.

‘Graag Gedaan’ werd een trip langs enkele van mijn lievelingsstukken door de jaren heen.

Deze expo moet je vooral zelf beleven maar het inspireerde mij tot de bescheiden poging om muziek en grafiek even naast elkaar te leggen.

In Gent bezochten we 'Lang Leve De Muziek',
een interactieve tentoonstelling over
60 jaar muziek uit de
Lage Landen.

> Klik op de pijltjes voor meer illustraties

Ook elders in Europa werden massa's uitgaven van bladmuziek met een catchy illustratie verhandeld. Persoonlijk ben ik fan van de werken van Arturo Bonfanti en Carlo InnoCenzi uit Italië, Henri de Montrond en Fabien Loris uit Frankrijk en Willy Herzig uit Duitsland.

Over de grenzen

> Klik op de pijltjes voor meer illustraties

De muziekbladen werden een rage en bij ons maakte vooral Peter De Greef furore in de jaren '20 en '30. Voor tientallen bladmuziekuitgeverijen ontwierp hij covers. 

Peter De Greef

Meester van bij ons

Tekst & Illustratie: N.G. Granath
Muziek: Jules Sylvain

Vooral het werk van de Zweed Nils Gustaf Granath (1896 - 1937) geniet mijn voorkeur.
N.G. Granath was naast ontwerper ook componist en songwriter. 
Mooi voorbeeld is deze "En lördakväll i karusell", een wals door Jules Sylvain met tekst 
van Nils Gustaf Granath opgenomen in Stockholm op 19 april 1930. Geniet even mee!

"Zaterdagavond op de Draaimolen"

Willy Herzig

Henri de Montrond

Fabian Loris

Carlo InnoCenzi

Arturo Bonfanti

Peter De Greef was naast het ontwerpen van bladmuziek ook bijzonder actief in het ontwerpen van affiches, platenhoezen, theaterdecors, reclames, etalages én karikaturen voor kranten en tijdschriften.

Zo evolueerde zijn werk van de art-decostijl naar die van de toen ontluikende stijl van de stripverhalen. Hij ontwierp bijzonder divers en kon als geen ander het thema en de tijdsgeest vertolken.

Door zijn vele illustraties was Peter De Greef sterk bepalend voor het gezicht van de jazz in België.

Bladmuziek (of Sheet Music) is muziek uitgeschreven op papier om zo een stuk te lezen en te leren. Zelfs in de jazz, waar toch veel geïmproviseerd wordt, worden de arrangementen en melodieën via bladmuziek vastgelegd. Samen met de akkoorden en de tekst vormen ze een leadsheet of een chart. Ondertussen is de rol van papieren bladmuziek sterk teruggedrongen. We zien steeds vaker de iPad op de lessenaar van de piano. De link met grafiek? Awel...

Vanaf dan werden doorheen Europa duizenden uitgaven van bladmuziek uitgebracht. En omdat bekende illustratoren, grafisch ontwerpers en zelfs kunstenaars zoals Magritte de covers ontwierpen (foto), ontstond een verzamelaarsmarkt. Zeg eens dat het onterecht is!

Uitgeverijen hadden al snel door dat een mooie illustratie op de cover de verkoop zou stimuleren.

Bladmuziek had in grote oplages vaak een artistieke cover. In de tweede helft van de 19e eeuw werd de handel in bladmuziek een lucratieve zaak toen het bezit van een piano een statussymbool werd en mensen populaire muziek thuis begonnen te spelen. Populaire deuntjes uit opera's, musicals en films werden afgedrukt en verkocht.

Meesterlijke covers

1939, Columbia Records

Alex Steinweiss, een jonge, Amerikaanse graficus oppert het idee om platen van een gepersonaliseerde en orginele verpakking te voorzien.

De eerste platenhoes die Steinweiss ontwierp was 'Smash Song hits' van Rodgers en Hart. Het werd een succes. De komende jaren zou hij honderden ontwerpen maken en gezelschap krijgen van andere ontwerpers zoals Jim Flora en Bob Jones.

En nu? Een overzicht van de bekendste of opmerkelijkste platenhoezen aller tijden?

Hm, toch maar niet. Ik hou het hier wijselijk bij de ‘Jive Time Records’-collectie, of tenminste een deel ervan. Maar niet getreurd. Prijs je zelfs gelukkig want deze collectie bevat een 
ontelbaar aantal grafische hoogstandjes. 'With love' toon ik deze iconische reeks. 
Voor mij is dit grafisch ontwerp op z'n best.

Cirkels

Lijnen

Technisch

Pop Art

Klassiek

Aerobics

Dots

Het zou de komende decennia door de enorme populariteit van
de popmuziek hoge toppen scheren. Naast grafisch ontwerpers en fotografen waagden ook gereputeerde kunstenaars als
Andy Warhol, Peter Blake en 
Robert Rauschenberg zich aan het ontwerp van pophoezen.

In totaal ontwierp Steinweiss
2.500 platenhoezen voor verschillende labels.

© library of congress

FROM SEATTLE WITH LOVE

Een nieuw medium was geboren

Deel deze pagina

Zij gaven de aanzet tot een ongekende vloed aan posterkunst die vandaag de dag nog heel zichtbaar is. Vooral omdat het concert als ervaring aan betekenis heeft gewonnen en de vraag naar een tastbaar souvenir stijgt, want die laat zich in deze digitale tijden niet downloaden.

In de jaren '80 gaven kunstenaars als Art Chantry en Frank Kozik de gigposter een nieuw elan. Hun referentiekader bestond uit punk, DIY, Pop Art en eigentijds grafisch werk.

de GIGPOSTERS
kondigen optredens & festivals aan.

In het GRID (Grafisch Museum Groningen) gingen we kijken naar de 'European Poster Explosion'. Een expo dat meer dan 75 gigposters van ruim 50 Europese makers toonde. Een selectie.

European Poster Explosion

Frank Kozik

Art Chantry

Als de muziek is in de man, gaat de man naar concerten.

Het ontwerpen en in gelimiteerde oplage drukken van hoogwaardige affiches komt op gang in de late jaren '60. De posters stonden ver af van de toen gangbare reclame-uitingen maar worden nu beschouwd als iconen van de popcultuur van de Sixties.

Het live-circuit

Miene maakt online magazines

Miene (Maga) Zine en MAG zijn e-zines van Miene. Terwijl Miene (Maga) Zine een ludieke brug maakt tussen grafiek en reclame, is MAG is eerder expressief werk waarbij gevoel en beleving centraal staan.
Volledig scherm