Mijmeren over reclame en grafiek uit vervlogen tijden.
Pub rétro nr. 6
Collect&Stay.
De gouden streep
van Chokotoff

Ga jij nog op zoek naar ‘de streep’? Heb je nog altijd die drang om dat blinkende rechthoekige bruine zilverpapiertje los te peuteren in de hoop er een gouden streep onder aan te treffen? Of denk je dat die streep er gewoon altijd op staat?

Streepje magie?

Wat was het nu? Als je de strepen verzamelde kon je prijzen winnen. Maar geen enkele handelaar wist van een wedstrijd. Of was het toch dat magische gelukspapiertje waarover grootmoeder sprak? "Vind de gouden streep en dan mag je een wens doen. Het brengt geluk." Volgens anderen maakt ze gewoon deel uit van het verpakkingsproces en staat ze er dus altijd op.

Legende of niet, de marketing van Côte d’Or neemt ze dankbaar in ontvangst. Die streep is in ons collectief geheugen getrokken.  

Er zijn zo van die verpakkingen die een mens niet weggooit. Ze worden gespaard om nostalgische redenen of omdat ze omwille van hun vorm of materiaal een functie kregen in het huishouden of op het werk. Meer zelfs, sommigen krijgen omwille van hun merkimago een plaats in ons interieur.

Schoolvoorbeeld: de koek- of snoepdozen. Met Kuifje of de koninklijke familie. Deze retro Mackintosh's draagt al meer dan 30 jaar zorg voor onze knikkers.

Ruim en stevig, zo'n waspoederton. Dit authentiek exemplaar uit de jaren '80 doet bij ons al jaren dienst als papieremmer.

Zet er een naam op en het is for keeps. Nog niet zo lang geleden hielden mensen massaal de gepersonaliseerde Coca-Cola blikken bij.

Verpakking als verlengstuk van een populair product met een status. Ander bekend voorbeeld is de fles van Absolut Vodka.

Marketing die plakt!

Wat er allemaal over die streep gezegd en geschreven is, het is bewonderenswaardig hoe Côte d’Or dat zo heeft kunnen klaarspelen. Nu ja, de kans is echter groot dat er helemaal geen marketingstrategie achter schuilt en het verhaal vooral van mond tot mond een eigen leven is gaan leiden. Wellicht tijdens het verorberen van zo’n bruine brok want dan gingen de tandjes kleven en zal er wel al eens één en ander zijn misverstaan.

Waar of niet  waar?

Een man stuurde eens zijn papiertje met gouden streep op naar Côte d’Or met de vraag wat hij nu had gewonnen. Hij krijg enkele dagen later ‘zijn prijs’: 4 zakken Chokotoffs.

Chokotoff is bekend bij 7 op de 10 Belgen.

Van alle Belgen eet 10% minstens 1 keer per jaar een Chokotoff.

In 1951 ontdekt een arbeider de eerste gouden streep onder het zilverpapiertje van de Chokotoff. De volgende dag wint hij de lotto en is hij plots miljonair.

Eindeloos plezier.

Heb je nog 5 minuten tijd?
Mijmer dan nog even mee
over deze wereldberoemde verpakking.

Verpakking (of een deel ervan) wordt nog altijd ingezet bij wedstrijden of spaaracties. Hoe meer labels je spaart, hoe meer kans je maakt op fantastische prijzen of hoe waardevoller het product is dat je in ruil krijgt.

Zo oud als de straat. Herinner je de gigantische prijzenpot van Coca Cola waarop je aanspraak maakte door de ‘lipjes’ die verstopt zaten in de kroonkurken te verzamelen! Of deze Victoria Biscuit Chocolade prentboeken uit de jaren '50. De prenten kreeg je in ruil voor de verpakking. Panini avant la lettre.

Gloria Victoria
Kunst en verpakkingen.

 Aanraken is toegestaan (als het lukt)

Over Miene

Miene Grafiek & Reclame werd opgestart door Sofie Bauwens. Sofie is Miene. Miene is Sofie. Graficus/art director met heel veel ervaring in communicatie en (direct) marketing. Miene maakt logo's, huisstijlen, illustraties, animaties, magazines, brochures, e-zines, ... en verzorgt je publiciteits- of communicatiecampagne. Miene woont en werkt in Watervliet, polderdorp in het Meetjesland.

Info? Vragen?

Mail naar sofie@miene.be.
Vul je naam in
Vul een correct e-mailadres in
Vul een opmerking in
Bedankt, je bericht is verzonden.
Er ging iets mis met het verzenden van het formulier. Probeer het opnieuw.

Deel deze pagina

Stuur deze pagina eenvoudig door of plaats als bericht op social media.

Op zoek?

Zoek naar een specifieke term in de verschillende publicaties.
Vul minimaal 3 karakters in.

Miene maakt online magazines

Miene Magazine en MAG zijn e-zines van Miene. Terwijl Miene Magazine een ludieke brug maakt tussen grafiek en reclame, is MAG is eerder expressief werk waarbij gevoel en beleving centraal staan.
Volledig scherm

Miene maakt online magazines

Miene Magazine en MAG zijn e-zines van Miene. Terwijl Miene Magazine een ludieke brug maakt tussen grafiek en reclame, is MAG is eerder expressief werk waarbij gevoel en beleving centraal staan.