Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.

In Pub Rétro zitten we aan de toog te mijmeren 
over publiciteit uit vervlogen tijden. 

Weet je nog? Wat was hip of absoluut not done? Wie waren de sterren 
en wie had het geprobeerd? Wat was de magische succesformule en welke trukken 
kwamen daarvoor uit de toverkast? Muziek? Humor? Herhaling? Naar welke reclame 
kon je nooit meer dan één keer kijken en welke slogans zijn dan weer onvergetelijk?

Onder het mom van ‘alles komt terug’ een bijzonder leuke 
én wie weet commercieel interessante ‘tooggang
’.

Wie haalt deze nog eens uit de kast? Wie durft? 

Begin jaren ’80 waren ze immens populair en dan vooral bij was- en kuisproducten. Huisvrouwen in dialoog met Mr. Proper, vriendinnen die onder elkaar de resultaten
van hun witte kookwas vergeleken of Jan Theys die je op de parking van de supermarkt kwam vertellen waarom je zopas het verkeerde wasmiddel had gekocht.

Het concept van het fotoverhaal mag in magazines dan wel verdwenen zijn,
de techniek om de superieure kwaliteit van een product aan te tonen via een expert,
een (beroemd) gebruiker of allebei wordt anno 2017 nog steeds door menig reclame- of communicatiebureau ingezet. Zelfs als de getuige in kwestie geen enkele affectie heeft met het product… Zo kwam onlangs aan het licht dat George, Mr. Nespresso himself, Clooney, eigenlijk feitelijk geen druppel koffie drinkt! Tss… slechte reclame voor de testimonial.

For the record, onze 'Klantenkoppen' zijn echt, hoor!

DE TESTIMONIAL
IN HET STRIP- OF FOTOVERHAAL

GROENE KETCHUP

Waar de mensen van Heinz toch met hun gedachten zaten toen ze in 2000
besloten om groene Ketchup te gaan maken, het blijft ons een raadsel. 

Hoe hebben ze zich toch zo kunnen laten bepraten? Uit onderzoek bleek namelijk
dat kinderen ketchup in een andere kleur wilden en dat ze er gek zouden op zijn mocht
die kleur fel zijn. Ze zouden het liever eten omdat het bijvoorbeeld blauw of groen was.
En zo geschiedde, na 125 jaar rode ketchup, daar waren de funky kleurtjes.
Oké, voor kinderen kon het wellicht niet gek genoeg zijn maar de gemiddelde
Vlaamse en Nederlandse eter (én koper) bleek toch iets conservatiever dan gedacht.
Die vond het niet zo grappig dat er geprutst werd aan hun iconische rode ketchup.

Groen? Zo’n ‘onnatuurlijke’ kleur voor ketchup, dat tenslotte toch van rode tomaten wordt gemaakt! :-) Heinz vergiste zich schromelijk in het belang van het uiterlijk van eten en moest ondervinden dat mensen ook wel degelijk proeven met hun ogen. Bovendien kwam de ‘funky-coloured-ketchup’ met een heel dun straaltje uit de fles zodat kinderen ermee konden tekenen.
Oeioei, daar sloegen ze de bal voor een tweede keer helemaal mis want spelen met eten, dat doen wij Vlamingen niet, hoor :-) 

In 2002 werd het uit de rekken gehaald. 
Heinz wilde van geen flop weten, volgens hen was 
het een 'aardigheidje'... Jaja ... Ze hadden het naar 
ons gevoel toch wel kunnen voorspellen gezien 
hun superslogan uit de jaren '80

Maar kijk, geflopt en toch weer onder de aandacht. 

In Helsingborg (Zweden) kan je de groene ketchup gaan bekijken, 
samen met een hele reeks andere geflopte producten. 
Ze worden tentoongesteld in het Museum of Failure dat op 
6 oktober 2017 in pop-up versie naar Amsterdam komt 
als onderdeel van Emerce eDay.

De wondere wereld van de marketing toch…

Miene maakt online magazines

Miene (Maga) Zine en MAG zijn e-zines van Miene. Terwijl Miene (Maga) Zine een ludieke brug maakt tussen grafiek en reclame, is MAG is eerder expressief werk waarbij gevoel en beleving centraal staan.
Volledig scherm