Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.
OPGEMERKT
De zeemeermin van
STARBUCKS

Bron: Wikipedia - Beelden: Shutterstock 

Iedereen kent Starbucks! 's Werelds grootste keten van koffiehuizen met maar liefst 20.000 vestigingen in 64 landen. Maar waar komt dat logo toch vandaan? Want wat heeft een zeemeermin nu met koffie te maken?

In 1971 was Starbucks een kleine coffee shop aan de waterkant van Seattle en op zoek naar een logo. Het moest iets zijn wat de maritieme geschiedenis van de stad zou belichamen.

De oprichters huurden een consultant: Terry Heckler. Volgens CEO Howard Schultz, verdiepte deze zich in oude marine boeken en kwam met een logo op basis van een oude 16e-eeuwse Noorse houtsnede met een zeemeermin.

De zeemeermin was exotisch en topless. Ondanks klachten ging Starbucks “met haar in zee”. Schultz verklaarde later, “Bare breasted en Rubenesque”… De zeemeermin moest nét zo verleidelijk zijn als de koffie zelf.

De zaak groeide en er kwamen meerdere vestigingen. Het logo werd op bestelwagens gezet en toen begon het. De zeemeermin was plots wel héél groot topless en exotisch. Starbucks reageerde. De zeemeermin werd gestileerd, haar kapsel gedrapeerd over "de twee problemen". 

Ondernemer Schultz kocht in 1986 Starbucks van de oorspronkelijke Starbucks eigenaars en wijzigde het logo door de zeemeermin in het midden van een groene cirkel te plaatsen op een witte kartonnen beker.

“In de afgelopen 40 jaar hebben we een aantal wijzigingen in de identiteit gemaakt. Nu gaan we dat weer doen, om onszelf relevant te houden wanneer we evolueren zonder ons erfgoed te verliezen. De zeemeermin is er altijd geweest. Ze is in het hart van Starbucks.”

Het logo kende in 1992 en 2011 opnieuw een paar wijzigingen. Wat we zien is dat het logo steeds eenvoudiger wordt en door de jaren meer gestileerd. Het zwart verdwijnt, net als de rand rond de cirkel. Starbucks stapt ook af van het woordmerk, wat het gezicht van de zeemeermin dichter bij de ontvanger brengt en het oogcontact vergroot. 

Miene Grafiek & Reclame maakt logo's
Mail naar sofie@miene.be

Miene maakt online magazines

Miene (Maga) Zine en MAG zijn e-zines van Miene. Terwijl Miene (Maga) Zine een ludieke brug maakt tussen grafiek en reclame, is MAG is eerder expressief werk waarbij gevoel en beleving centraal staan.
Volledig scherm