Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.

Het woord ‘ranja’ wordt tegenwoordig zowat overal gebruikt als synoniem voor aanmaaklimonade maar eigenlijk is ‘Ranja’ een merknaam. 

De oorsprong van de naam is niet helemaal duidelijk. Zo kan ranja afgeleid zijn van ‘orangeade’, een oude benaming voor sinaasappellimonade, maar is het ook mogelijk dat de naam een verbastering is van het Spaanse woord voor sinaasappel, naranja. 

Wie we daar hebben! Daar is Ranja weer...

DE NIEUWE BOODSCHAP

Foto: Fotobedrijf Piet Boonstra, www.beeldbankgroningen.nl (2138-7034)

Polak legt in zijn advertenties steeds de nadruk op de gezondheidsvoordelen van Ranja. Zo staat er in een advertentie in het Nieuwsblad van het Noorden van 10 januari 1927 te lezen: 

‘Originele Ranja is vrij van conserveermiddelen en essences, terwijl bij de hygiënische en vakkundige bereiding edele vitaminen bewaard zijn gebleven.’

Behalve met stands bij beurzen en advertenties in kranten, maakte Polak in de jaren twintig ook reclame met een promotievrachtwagen: de Ranja-auto met radio.

Gezonde Ranja

GROTE MENSEN DRONKEN

De limonadesiroop van ‘Ranja’ komt oorspronkelijk uit Groningen en werd in 1921 voor het eerst geproduceerd in de fabriek van David Polak. Ranja werd geïntroduceerd op de Jaarbeurs van Utrecht en was vooral bedoeld als drankje voor volwassenen.

En belangrijk onderdeel van de reclamecampagne van Ranja vanaf 1924 was het mannetje Ranja Rienes. Met een glas Ranja als lijf, een sinaasappel als hoofd en een citruspers als hoed moest hij een gezonde limonade verbeelden. Maar niet iedereen vond die boodschap goed overkomen. Columnist W. den Hoonert van vakblad De Reclame, van beroep tekenaar, had er een uitgesproken mening over:

‘In allen ernst, mijnheer Polak’, zo hield hij de Groninger fabrikant voor, ‘...acht U werkelijk dezen waggelenden dronkelap den aangewezen propagandist voor uw Ranja?Deze doorgezakte pierlala met z’n drank-gezwollen-oranje-kleurigen dikken kop? Z’n doorgezakte slappe knieën, z’n waterige ogen? De hoed over een hoek van 30 graden schuins op z’n schedel. Meent u het serieus?’

Toch bleef het mannetje jaren lang het gezicht van Ranja (al werd hij later wel gerestyled).

Ranja voor kinderen!

Ranja kreeg nog meer bekendheid toen het fenomeen Johnny Lion (het grote tieneridool van de jaren 60) in 1965 scoorde met zijn bekendste hit, Sophietje.

Sinds de jaren vijftig en zestig gaat Ranja zich in zijn reclameobjecten vooral richten op kinderen. Er verschijnt een kwartetspel en een bouwplaat. Ook komen er speldjes, sleutelhangers en prentenboekjes.

Ranja was op dat moment het bekendste siropenmerk maar door meerdere malen van eigenaar te wisselen, verzwakte de marktpositie. De laatste decennia speelde Ranja dan ook een bescheiden rol. Maar daar komt nu weer verandering in want Ranja is terug !

De nieuwe Ranja

PUUR EN TRANSPARANT

Met de nieuwe eigenaar Nederlands MerkGoed, die bekende Nederlandse merken wil terugbrengen, werd besloten een nieuwe dimensie aan Ranja te geven. Ranja komt terug in een totaal nieuw jasje en met een complete herformulering van de producten en recepturen.

De huidige Ranja advertentiestijl

En natuurlijk... de bijhorende commercial

Met de filosofie (puur en transparant) waarop Ranja gebouwd is, trekt men siroop naar de 21ste eeuw.

Toch meer fan van Ranja Rienes?

Kinderen van acht tot veertien jaar en hun ouders. De kinderen zijn de primaire doelgroep, maar het idee is dat ouders zich ook niet hoeven te schamen als ze een glaasje Ranja inschenken. Om het niet te kinderlijk te maken koos men voor een likeurachtige flesvorm. "Daardoor is de fles ook een beetje stout, alsof je een glaasje wijn inschenkt", zo zeggen ze makers.

Het ontwerp moest herkenning oproepen, maar toch ook modern. Daarom werd besloten een moderne variant van het oude logo te maken, die een nostalgisch gevoel zou geven, maar ook van nu zou zijn. De opdrachtgever wilde beslist geen retroverpakking, het moest geen Tjolk of Exota worden. Zoiets is heel leuk, maar als je daarvoor kiest is het gevaar groot dat je een nicheproduct krijgt, wat mensen eenmalig kopen als gimmick of cadeautje. De nostalgie mocht dus alleen in het woordbeeld zitten, niet in de rest van de fles.

En voor wie is deze Ranja bedoeld?

Miene maakt online magazines

Miene (Maga) Zine en MAG zijn e-zines van Miene. Terwijl Miene (Maga) Zine een ludieke brug maakt tussen grafiek en reclame, is MAG is eerder expressief werk waarbij gevoel en beleving centraal staan.
Volledig scherm