Naar adam ... met de smile!

In 1958 liep van 17 april tot 19 oktober de Internationale en Universele Wereldtentoonstelling van Brussel. Op de Heizelvlakte. Een site van 220 hectare.

60 jaar later toont ADAM (Brussels Design Museum) Graphic 58, een overzicht van grafiek en architectuur als modern communicatiemiddel op Expo 58. Met de liefde voor het werk van Lucien De Roeck als voornaamste trigger, ging Miene kijken.

Bron: Brussels Design Museum
Illustratie: Raoul Servais

Nieuw logo!

43 landen konden er de staat opmaken van de reconstructieperiode en van de nieuwe machtsverhoudingen in de wereld, gedrenkt in een sfeer van naoorlogs optimisme maar ook getekend door de Koude Oorlog. 

De deelnemers werden uitgenodigd om te tonen hoe de technologische en economische vooruitgang ten dienste kon staan van de mens. En hoe lichtvoetige, commerciële entertainment kon samengaan met duidelijke, didactische, visuele boodschappen.

41,5 miljoen mensen zagen sterke beelden die gebruik maakten van de nieuwste grafische technieken.

“Wees hoffelijk en glimlach!” Dat was de boodschap van een interactieve campagne dat begin 1955 in ons land werd opgestart om het enthousiasme voor de expo bij de bevolking aan te wakkeren. De Belgen werden aangemoedigd om zich van hun meest gastvrije kant te laten zien om zo België als ideale gastheer te kunnen portretteren. De campagne liep op radio en TV, via publieke evenementen maar was vooral te zien via affiches en flyers.

Typisch voor Expo 58 was de vrolijke cartoonachtige grafiekstijl waarin clichés rond beroepsgroepen of nationaliteiten vlot werden uitgespeeld.

Het spreekt voor zich dat de architectuur van de meer dan 200 gebouwen en paviljoenen een beeldbepalende rol speelde op de terreinen van Expo 58. Het geheel werd gepresenteerd als ‘niet modern maar twintig jaar vooruit op zijn tijd’. Dit lokte toch uiteenlopende observaties uit: van enthousiasme over de grote variëteit tot kritiek over de chaotische nevenschikking en het verlies van de ‘oude’ moderne idealen.

De Wereldtentoonstelling bracht een indrukwekkend aantal toparchitecten bij elkaar.

De combinatie grafiek en architectuur stelde de organisatoren in staat om hun boodschap van een herkenbare stijl te voorzien.

Om de boodschap van de paviljoenen over te brengen aan het grote publiek werd beroep gedaan op bekende grafici uit binnen- en buitenland. Didactische platen, folders, flyers, gidsen en affiches: ze tonen allemaal die typische fifties look. Wat trouwens ook zo was voor de algemene inrichting van straten en pleinen én de signalisatie van de site.

Het logo werd vanaf dan consequent gebruikt in alle officiële publicaties en producties.

Lucien De Roeck (1915-2002), graficus en ontwerper van affiches, won de wedstrijd voor
het ontwerp
van een
logo voor
Expo 58.

Nationale trots en gekend door zijn werk voor de lijn Oostende-Dover in 1934. 

Deze uitgave toonde niet alleen de aandachtspunten van de organisatoren maar werd vooral gekenmerkt door de grafiek die werd aangewend om Expo 58 te promoten. In totaal werden 37 nummers uitgebracht.
Elementen zoals het logo en de typische schreefloze typografie veranderden niet maar de grafische stijlen, technieken en referenties die werden gebruikt voor de covers zijn uiteenlopend. Niettemin nam Lucien De Roeck ook hier een belangrijke rol op met frequente illustraties en een reeks covers.

Tussen maart 1955 en april 1958 verscheen het magazine ‘achtenvijftig’ (franse uitgave ‘objectif 58’).

Bovendien had hij toegang tot de plannen van verschillende architecten en tekende hij opmerkelijke totaalbeelden van belangrijke delen van de site, lang voor de gebouwen gerealiseerd werden. Door zijn typische tekenstijl leek het alsof alle gebouwen architecturaal uniform en coherent aan elkaar waren.

Over Miene

Miene Grafiek & Reclame werd opgestart door Sofie Bauwens. Sofie is Miene. Miene is Sofie. Graficus/art director met heel veel ervaring in communicatie en (direct) marketing. Miene maakt logo's, huisstijlen, illustraties, animaties, magazines, brochures, e-zines, ... en verzorgt je publiciteits- of communicatiecampagne. Miene woont en werkt in Watervliet, polderdorp in het Meetjesland.

Info? Vragen?

Mail naar sofie@miene.be.
Vul je naam in
Vul een correct e-mailadres in
Vul een opmerking in
Bedankt, je bericht is verzonden.
Er ging iets mis met het verzenden van het formulier. Probeer het opnieuw.

Deel deze pagina

Stuur deze pagina eenvoudig door of plaats als bericht op social media.

Op zoek?

Zoek naar een specifieke term in de verschillende publicaties.
Vul minimaal 3 karakters in.

Miene maakt online magazines

Miene Magazine en MAG zijn e-zines van Miene. Terwijl Miene Magazine een ludieke brug maakt tussen grafiek en reclame, is MAG is eerder expressief werk waarbij gevoel en beleving centraal staan.
Volledig scherm

Miene maakt online magazines

Miene Magazine en MAG zijn e-zines van Miene. Terwijl Miene Magazine een ludieke brug maakt tussen grafiek en reclame, is MAG is eerder expressief werk waarbij gevoel en beleving centraal staan.